(098) 264-97-87
(098) 264-97-87
Механічні вузли машин та технічно складних пристроїв складаються з ряду рухомих та сполучених частин. Їхнє припасування часто проектується з урахуванням допусків, які забезпечують надійну роботу. Наприклад, при надто маленькому зазорі між поршнем і циліндром бензиновий двигун авто страждатиме від надмірного зносу та тертя, що скоротить його термін служби. Якщо ж, навпаки, зазор більше за норму, то продукти згоряння будуть виходити під час стиснення і знижувати потужність двигуна.
Щоб переконатися, що проміжки знаходяться в заданих межах автослюсаря, механіки та оператори технологічного обладнання покладаються на використання вимірювальних пристроїв, таких як вимірювальні щупи.
Щупи, які іноді звані товщиномірами, являють собою механічні вимірювальні прилади, які застосовують для точного зчитування зазору між двома паралельними поверхнями, розташованих дуже близько один до одного і де інші вимірювальні інструменти, такі як штангенциркуль або сталева лінійка, не можуть бути використані.
Зазвичай вони продаються у вигляді набору (оскільки одна пластинка, сама по собі, не особливо корисна), який складається з серії однорідних відкаліброваних по товщині лез (плоських пластин), з'єднаних за допомогою валу та гайки або заклепувального з'єднання. Леза, товщина яких поступово збільшується, можуть складатися в рукоятку-корпус для збереження їх від пошкоджень, або розкладатися віялом, коли необхідно провести вимір.
Матеріалом виготовлення пелюсток служить високовуглецева сталь, що не дозволяє стискатися в процесі вимірювання, що забезпечує точність вимірювання зазору.
Деякі моделі наборів щупів мають стопорну гайку, затягуючи яку зберігають положення леза під час використання.
На кожному лезі вибито чи написано фарбою цифрове позначення товщини.
Набори продаються з різною кількістю пелюсток, зазвичай 13 або 20, що відповідає загальному діапазону проміжків, для якого можна використовувати щуп.
Для виміру зазору вибирають лезо з товщиною, близькою до нього. Якщо це лезо не підходить, то використовують лезо меншої або більшої товщини. Цей процес повторюють до тих пір, поки не буде визначений точний калібр, який щільно входить у зазор і при переміщенні зустрічає опір поверхонь.
Найчастіше моделі відрізняються:
довжиною вимірювальних пластин: 85, 100 або 200 мм (короткі та довгі щупи) та їх кількістю у наборі;
товщиною, яка виконана у метричній або дюймовій системі вимірювань;
і формою: плоска або вигнута, для використання на ділянках з обмеженим доступом.
Незважаючи на те, що найчастіше леза виготовляють із високовуглецевої сталі, доступні й інші матеріали, такі як латунь, нержавіюча сталь і навіть пластик.
Перевага латуні в тому, що вона не утворює іскри під час використання, що є цінним для застосування, де може існувати вибухонебезпечна атмосфера. Вона також не корродує у вологому середовищі та не магнітиться, що є бажаною властивістю для застосування в електроніці.
Нержавіюча сталь витримує високі температури, а пластик не корродує, не утворює іскор, не дряпає та не магнітиться.
Деякі комбіновані набори щупів містять пластини двох матеріалів, наприклад сталі і латуні.
Більшість моделей виконані в корпусі, леза з якого висуваються віялоподібно, але існують альтернативні варіанти, де пелюстки зберігаються окремо в сумці з прорізами і не з'єднані разом.
В автомобільній промисловості щупи є одним з основних інструментів у сумці з інструментами автомеханіка та застосовуються для встановлення зазору клапанів між коромислами та штоком, а також для регулювання зазорів свічок запалювання.
Порядок дій зазвичай такий:
Витягніть та розгорніть леза з корпусу.
Виберіть лезо, яке орієнтовно такої ж ширини, як і зазор.
Заберіть у корпус решту пластин, щоб вони не погнулися при вимірюванні.
Тримайте рукоятку так, як тримають складаний ніж між великим і вказівним пальцями.
Докладайте мінімальне зусилля, коли вставляєте щуп у зазор. Леза розрізняються за товщиною і більш тонкі, особливо схильні до згину при проштовхуванні в зазор із силою.
Відчуйте опір руху вперед. Рівень опору має бути схожим на виймання аркуша паперу з-під журналу.
Краще починати з тоншого леза. Якщо опір незначний або відсутній, замініть його на більш товстий калібр.
Зазвичай потрібно кілька тестів, щоб підтвердити точний розмір зазору.
В окремих випадках комбінуйте пелюстки, складаючи їх разом, наприклад розмір 0,0015” і 0,0020” можна з'єднати, щоб отримати калібр для 0,0035”, якого немає в більшості дюймових наборів щупів.